Een bedrijf starten is populair. Mensen willen niet meer voor een baas werken en hun eigen pad bewandelen. Soms starten mensen noodgedwongen, doordat zij hun baan zijn kwijtgeraakt of omdat er weinig perspectief is in het huidige bedrijf. Vooral het aantal zzp-bedrijven stijgt spectaculair.

Er zijn talloze informatiebronnen die een handje helpen. Zo wordt het maken van een bedrijfsplan aangemoedigd, marktonderzoek aanbevolen en nadruk gelegd op zelfreflectie. Natuurlijk zijn onze vrienden van de bank volop bereid om een helpend handje toe te steken. Ondanks alle voorbereiding bliken toch velen onderweg te struikelen.

In het Jaaroverzicht Ondernemend Nederland van de Kamer van Koophandel zien we dat per jaar tussen de circa 170.000 en 190.000 nieuwe bedrijven het licht zien. Toch gooien er ook weer meer dan 100.000 bedrijven per jaar het bijltje er bij neer. Verkeerde voorbereiding? Niet voldoende skills? Niet voldoende financiële draagkracht? Het rapport geeft daar geen inzicht in. Wel wordt er benadrukt dat bedrijven (gematigd) positief naar de toekomst kijken en export zou wel eens heel interessant kunnen zijn.

Maar is ondernemen in het buitenland niet nog moeilijker? Volgens het succesverhaal van fietsenfabrikant VANMOOF blijkt er vele kansen te zijn en natuurlijk biedt dit verhaal op de web site van bankier ABN-AMRO een inkijk in alle onmisbare diensten die de bank biedt. Zeker, een gezonde financiële basis is belangrijk. Wij waren vooral onder de indruk van de wijze waarop de bekendheid werd gerealiseerd: via bloggers in allerlei landen. In marketingtermen; via de early adopters.

In een ander artikel komt de essentie van content marketing naar voren: eerlijkheid en transparantie.

Letterlijk: “”Wat we doen is continue communiceren over nieuwe ontwerpen, innovatie en vernieuwingen. Onder andere via social media. Zo houden we de dialoog op gang. VANMOOF is heel open en altijd eerlijk. We hebben geen geheimen en alles is openbaar. Het werkt.”

Kortom, VANMOOF concentreert zich volledig op productontwikkeling en vertelt het verhaal via de sociale media. Mooie producten ondersteund door simpele en directe communicatie.

Prachtig.

Met dank aan KvK / ABN-MRO / Dawntime.nl