In november namen enkele van onze klanten deel aan de Logistica. De belangrijkste vakbeurs voor de logistiek en materials handling in de Benelux. Wij gingen een kijkje nemen en spraken met meerdere deelnemers. De reacties waren behoorlijk gelijk aan het eindrapport van de organisator zelf.

Een tegenvallende kwantiteit, maar de kwaliteit van de bezoeker is prima. Best wel logisch, want tegenwoordig kunnen veel bedrijven het zich niet meer veroorloven om een afdeling van 15 man op folderjacht te sturen. Bezoekers komen met een doel, een af te werken lijst en de intentie om enkele lezingen bij te wonen.

De Logistica bood vele fraaie stands, bijeenkomsten, lezingen…voor eenieder wat wils.

Na de beurs begint het eigenlijk. Je leest vaak dat de opvolging niet altijd even goed geregeld is. Binnen een week moeten bezoekers worden bedankt voor hun tijd en gevraagde informatie moet snel op de mat of in de mailbox terecht komen. Resultaten van prijsvragen worden bekend gemaakt en je kan een leadbestand uit november nog best een kerstkaart toesturen. Maar hoe groot is het percentage bedrijven dat werkelijk de leads op lange termijn volgt? Hoeveel van de bezoekers worden bij de volgende beurs weer spontaan uitgenodigd? Wie hoort er na een jaar nog van de standhouder (tenzij je klant bent geworden)?

De opvolging van leads is een continu proces. Automatisering van het marketingproces maakt zogenaamde lead nurturing mogelijk, ook al zijn daar de valkuilen van de onpersoonlijke en irritante commerciële boodschappen.

Tenslotte….zijn er bedrijven die de kosten per lead gebruiken om te bepalen of zij volgende keer weer gaan? Is de deelname effectief geweest? Effectief in vergelijking met de andere marketing instrumenten? Afijn, de beurs is afgelopen. Leve de beurs!